ΜΑΓΚΙΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΚΑΙ Η ΦΙΛΙΑ
…Σάββατο
πρωί και ο Γιώργος είναι πολύ χαρούμενος που σήμερα δεν έχει σχολείο! Τον
τελευταίο καιρό, είναι στενοχωρημένος και δεν θέλει να πηγαίνει. Ο Γιώργος
είναι καλός μαθητής και του αρέσουν οι σχολικές εργασίες. Ποιος είναι λοιπόν ο
λόγος που ο Γιώργος δεν θέλει να πάει στο σχολείο;;;
Ο λόγος
είναι πως… Εδώ και κάποιες εβδομάδες, δύο συμμαθητές του, ο Γιάννης και ο
Νίκος, του φέρονται πολύ άσχημα!! Καθημερινά, τον κοροϊδεύουν, τον σπρώχνουν,
τον βρίζουν, τον απειλούν… Εκείνος πια όταν τους βλέπει να πλησιάζουν,
απομακρύνεται γιατί φοβάται. Δεν έκανε κάτι για να τους προκαλέσει και δεν
καταλαβαίνει γιατί εκείνοι του φέρονται με αυτό τον τρόπο!!
Αυτά που
κάνουν ο Γιάννης και ο Νίκος, για κάποιους, μπορεί να είναι συνηθισμένα αστεία
ανάμεσα σε συμμαθητές. Η αλήθεια όμως είναι ότι δεν πρόκειται καθόλου για
αστεία!! Με τη συμπεριφορά τους, εδώ και καιρό, ο Γιάννης και ο Νίκος
ΕΚΦΟΒΙΖΟΥΝ το Γιώργο και τον κάνουν πραγματικά να υποφέρει!!
Ότι
περιγράψαμε παραπάνω ονομάζεται ΣΧΟΛΙΚΟΣ
ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
Σχολικός
εκφοβισμός Είναι μια μορφή βίας που εμφανίζεται μεταξύ μαθητών στο χώρο του
σχολείου.
Σχολικός
εκφοβισμός Γίνεται σκόπιμα. Τα παιδιά που εκφοβίζουν (δράστες), θέλουν να
στενοχωρήσουν ή να πληγώσουν με κάποιο τρόπο άλλα παιδιά (θύματα) και αυτό, τις
περισσότερες φορές, το κάνουν επίτηδες.
Σχολικός
εκφοβισμός Επαναλαμβάνεται. Τα παιδιά-θύματα γίνονται, συνήθως, στόχος ξανά και
ξανά και για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Τα
παιδιά-θύματα δεν μπορούν συνήθως να υπερασπίσουν τον εαυτό τους γιατί είναι
λιγότερο δυνατά από τα παιδιά-δράστες. Σχολικός εκφοβισμός
Είναι λογικό
να αναρωτηθεί κανείς: Δηλαδή, κάθε φορά που μαλώνουμε με τους φίλους μας ή που
βλέπουμε άλλα παιδιά να καυγαδίζουν, σημαίνει ότι έχουμε εκφοβισμό;
ΦΥΣΙΚΑ ΟΧΙ!!
Εκφοβισμός ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ: οι περιστασιακοί καυγάδες και οι τσακωμοί ανάμεσα σε
παιδιά που έχουν την ίδια πάνω-κάτω ηλικία ή την ίδια ψυχική και σωματική
δύναμη
Ας δούμε ένα
παράδειγμα: Ο Αντώνης και ο Σπύρος είναι δύο παιδιά στο ίδιο τμήμα. Και στους
δύο αρέσουν οι πλάκες. Χθες ο Σπύρος πέταξε ένα κομματάκι γόμας στον Αντώνη,
την ώρα που διάβαζε ανάγνωση. Σήμερα ο Αντώνης κόλλησε ένα αυτοκόλλητο στην
πλάτη του Σπύρου την ώρα που έγραφε στον πίνακα. Όλη η τάξη άρχισε να γελά,
ακόμα και ο Σπύρος!! Στο παράδειγμά μας δεν υπάρχει εκφοβισμός γιατί και τα δύο
παιδιά τελικά διασκεδάζουν με τα πειράγματά τους.
Ας δούμε
τώρα και αυτό: Η Κλαίρη είναι μαθήτρια της Ε’ τάξης. Είναι ψηλή, δυναμική και
της αρέσει να είναι ο αρχηγός της παρέας. Η Λίζα είναι μια άλλη μαθήτρια της
Ε’, με καλή επίδοση στα μαθήματα, αλλά ντροπαλή, όχι τόσο εμφανίσιμη και μιλά
χαμηλόφωνα.
Ας δούμε
τώρα και αυτό: Η Κλαίρη αγνοεί τη Λίζα και τις τελευταίες εβδομάδες παροτρύνει
τα άλλα κορίτσια να μην την κάνουν παρέα διαδίδοντας άσχημα και ψευδή πράγματα
για αυτήν. Έτσι η Λίζα νιώθει πολύ άσχημα και στα διαλείμματα μένει μόνη, χωρίς
να μπορεί να καταλάβει τι κακό έκανε και της συμβαίνει αυτό!
Στο παραπάνω
παράδειγμα δυστυχώς η Κλαίρη χρησιμοποιεί την ικανότητά της να γίνεται αρχηγός,
για να απομονώσει τη Λίζα. Τα υπόλοιπα παιδιά ακολουθούν την Κλαίρη και την
βοηθούν, χωρίς να σκεφτούν ότι η Λίζα δεν τους έχει φταίξει σε τίποτα!!
Το χτυπούν,
το κλωτσούν ή το περιορίζουν στις κινήσεις του (το κλειδώνουν στις τουαλέτες ή
στην τάξη) Του λένε άσχημα πράγματα ή το κοροϊδεύουν Με ποιους τρόπους τα
παιδιά εκφοβίζονται; Ένα παιδί εκφοβίζεται, όταν ένα άλλο παιδί ή μια ομάδα
παιδιών:
Το
απομονώνουν από τις παρέες τους ή το αγνοούν Το απειλούν ή το αναγκάζουν να
κάνει πράγματα που δεν θέλει Με ποιους τρόπους τα παιδιά εκφοβίζονται; Ένα
παιδί εκφοβίζεται, όταν ένα άλλο παιδί ή μια ομάδα παιδιών:
Διαδίδουν
φήμες γι’ αυτό και προσπαθούν να κάνουν τους άλλους να μην το συμπαθούν Με
ποιους τρόπους τα παιδιά εκφοβίζονται; Ένα παιδί εκφοβίζεται, όταν ένα άλλο
παιδί ή μια ομάδα παιδιών: Του κλέβουν ή του καταστρέφουν τα πράγματά του
Το
ειρωνεύονται για κάποιο ιδιαίτερο γνώρισμα που μπορεί να έχει (ύψος, πάχος,
προφορά, εθνικότητα κ.α.) Του στέλνουν απειλητικά μηνύματα μέσω κινητού
τηλεφώνου ή υπολογιστή Με ποιους τρόπους τα παιδιά εκφοβίζονται; Ένα παιδί εκφοβίζεται,
όταν ένα άλλο παιδί ή μια ομάδα παιδιών:
Τι νιώθει
ένα παιδί που εκφοβίζεται; Τα συναισθήματα του παιδιού που εκφοβίζεται είναι:
Φόβος Θλίψη Θυμός Στενοχώρια Άγχος Απελπισία Μοναξιά Πανικός
Πώς αντιδρά
το παιδί που εκφοβίζεται; Το παιδί που εκφοβίζεται συνήθως παρουσιάζει:
Δυσκολία συγκέντρωσης και προσοχής Αδυναμία να αντιδράσει Μεγάλη δυσκολία να
ξεπεράσει τον εκφοβισμό που έζησε Άρνηση να πάει σχολείο Σωματικούς πόνους
(όπως πονοκέφαλο, πόνο στο στομάχι) Δυσκολίες στον ύπνο
Παιδιά-παρατηρητές
Εκτός από το παιδί-δράστη και το παιδί-θύμα, υπάρχουν και τα
παιδιά-παρατηρητές. Είναι τα παιδιά που γίνονται μάρτυρες σε ένα περιστατικό
εκφοβισμού.
Παιδιά-παρατηρητές
Τα συναισθήματα των παιδιών-παρατηρητών είναι και αυτά αρνητικά. Νιώθουν: Φόβο,
γιατί πιστεύουν ότι μπορεί να βρεθούν και αυτά στην ίδια θέση Αδυναμία να
κάνουν κάτι για να αλλάξουν την κατάσταση. Ανασφάλεια και άγχος θυμό
Μπορεί να
γίνει κάτι για να περιοριστεί ή ακόμη και να εξαλειφθεί το φαινόμενο του
σχολικού εκφοβισμού; Φυσικά και μπορεί!!!
Τι μπορεί να
γίνει για να περιοριστεί το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού; Αν είσαι
παιδί-θύμα, μίλα για τον εκφοβισμό που δέχεσαι, σε κάποιον που εμπιστεύεσαι και
μην κρατάς κρυφή την κατάσταση που περνάς. Δεν φταις εσύ γι’ αυτό που σου
συμβαίνει!!
Τι μπορεί να
γίνει για να περιοριστεί το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού; Έτσι, όχι μόνο
θα βοηθήσεις το παιδί που εκφοβίζεται, αλλά και θα συμβάλλεις στο να μην
ξανασυμβεί αυτό σε άλλα παιδιά. 2. Αν έχεις γίνει μάρτυρας ενός περιστατικού
εκφοβισμού, μίλα γι’ αυτό σε κάποιον ενήλικα.
Τι μπορεί να
γίνει για να περιοριστεί το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού; 3. Αν είσαι
παιδί-δράστης, δοκίμασε να μπεις στη θέση του παιδιού που εκφοβίζεις. Έτσι μόνο
θα νιώσεις τα άσχημα συναισθήματα που προκαλείς με την συμπεριφορά σου!
Προσπάθησε να αλλάξεις και αν δεν μπορείς μόνος σου, συζήτησέ το με κάποιον που
μπορεί να σε βοηθήσει.
Το φαινόμενο
του σχολικού εκφοβισμού και της ενδοσχολικής βίας είναι πολύ σημαντικό για να
περνάει απαρατήρητο!! Όλοι μας, γονείς, δάσκαλοι, μαθητές, πρέπει να
προσπαθήσουμε να το περιορίσουμε, ή ακόμη καλύτερα, να το εξαλείψουμε, δίνοντάς
του την απαιτούμενη προσοχή!! ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
ΚΑΙ ΜΗΝ
ΞΕΧΝΑΣ… Ο εκφοβισμός δεν είναι μαγκιά Μαγκιά είναι ο σεβασμός και η φιλία
ΠΗΓΕΣ: Η παρουσίαση βασίζεται στο αρχείο: http://www.slideshare.net/athinakaka rikou/2-bullying-for-students-paroys iasi-toy-microsoft-power-point Επίσης χρησιμοποιήθηκε υλικό από: http://www.diapolis.auth.gr/index.ph p/2011-09-06-07-42-19 Καραγιαννοπούλου Ελισάβετ Εκπαιδευτικός ΠΕ20
ΠΗΓΕΣ: Η παρουσίαση βασίζεται στο αρχείο: http://www.slideshare.net/athinakaka rikou/2-bullying-for-students-paroys iasi-toy-microsoft-power-point Επίσης χρησιμοποιήθηκε υλικό από: http://www.diapolis.auth.gr/index.ph p/2011-09-06-07-42-19 Καραγιαννοπούλου Ελισάβετ Εκπαιδευτικός ΠΕ20
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου